Dette er favorittbilen, fastslår Tom Westerlin
Jeg er veldig mye på farten, først og fremst i nærområdet, og kjører da helst min kompakte, smidige og kjappe elbil, en BMW i3. Dieselbilen bruker jeg bare når jeg må på langtur. Men uansett bil, på alle tjenestereiser holder jeg orden på bevegelsene ved hjelp av elektronisk kjørebok. Jeg har valgt modellen fra AutoGear som plugges i sigarettenneruttaket, den er enkel å flytte fra bil til bil.
Sprek elbil
– Jeg koser meg når jeg kjører elbil. Den er stillegående, komfortabel, lettkjørt og selvsagt rimelig i drift. Det eneste problemet er at den er lynrask, så jeg som har en tendens til å være litt tung på høyrefoten må alltid kjøre med cruisekontroll for å være sikker på å holde fartsgrensene,
innrømmer Westerlin. Han synes det er veldig hyggelig at kjøregodtgjørelsen er 10 øre mer pr. kilometer for elbil.
Får med alle småturene
Tom Westerlin er ganske fersk bruker av elektronisk kjørebok, men har fra første dag sett de store fordelene med denne løsningen:
– Tidligere måtte jeg gå gjennom kalenderen min, sjekke adresser og bruke ruteplanlegger når jeg skulle skrive regning for kjøring til arbeidsgiveren. Det var både tid- og arbeidskrevende, og jeg gikk nok glipp av en del småturer. Det er jo langt fra alt man fører opp i kalenderen, så en kjapp tur for å levere nøkler, sette opp et visningsskilt eller stikke innom en kunde med en kontrakt, har ofte gått i glemmeboken. Etter tips fra en meglerkollega som har brukt systemet en stund, skaffet jeg den lille «dingsen» nå på ettervinteren. Og dermed ble alt så mye enklere.
Alt registreres automatisk, og dataene sendes ved hjelp av det integrerte SIM-kortet til min konto hos leverandøren. Jeg går ikke glipp av så mye som én kilometer eller bompassering. Jeg har selv mange års fartstid fra databransjen, og ser at de rapportene man kan ta rett ut av systemet dekker behovet for de aller fleste. I DNB har vi imidlertid et internt system, og jeg må
bruke noen minutter på å overføre dataene dit. Det jobbes med å se på mulighetene for en integrasjon av de to systemene, og da blir jobben enda enklere, fastslår Tom Westerlin.
"Alt registreres automatisk, og dataene sendes ved hjelp av det integrerte SIM-kortet til min konto hos leverandøren. Jeg går ikke glipp av så mye som én kilometer eller bompassering"
Tom Westerlin, DNB Eiendom
Sporty hardhaus
Den som måtte tro at elbiler og elektronisk kjørebok er for myke menn, bør vite at Tom Westerlin er gammel idrettsmann med bronse i junior-VM i bandy i 1972. Senere har han bl.a. vært aktiv bedriftshåndballspiller. Nå er han en ihuga isbader som i vinterhalvåret ukentlig hugger seg gjennom isen ved Ingierstrand. «Pers’en» er minus 3 grader i vannet og minus 19,6 i luften.