Fikk ingen ting for bompasseringer
Inntil nylig brukte Ingeborg et excel-ark for å holde kontroll på kjøringen mellom hjemmekontoret i Bærum og Hamar, hvor Lotto-sendingene går fra.
- Jeg har brukt timesvis på å registrere alle kjøringen min manuelt i et Excel-ark jeg fikk av revisoren min. Det tok utrolig mye tid å sjekke datoer og tidspunkter opp mot vaktlister og kalendere.
Svært mange som skriver kjørebok får heller aldri med bompasseringene. Det kan være at de glemmer det, ikke husker taksten eller bare rett og slett ikke tenker på det. Ingeborg er ikke noe unntak.
- Tidligere har jeg ikke fått igjen noe for bompasseringene mine. I snitt kjører jeg seks turer i måneden opp og ned til Hamar. Enkelte måneder er det mer. For hver tur er det rundt 250 kroner i bompasseringer som jeg tidligere ikke fikk refundert.
- Den elektroniske kjøreboken registrerer alt for meg, og den vet også takstene. Faktisk sparer dette meg nesten 20.000 kroner i året, forklarer Ingeborg.
I tillegg utgjør hver kjøretur i overkant av 1000 kroner. For Ingeborgs del innebærer dette nærmere 72.000 kroner i året med dagens taktster.
Ryddigere med elektronisk kjørebok
- Den elektroniske kjøreboken registrerer nå alt for meg, og den vet også takstene, sier Ingeborg.
Hun har nå en liten enhet i bilen som gjør at kjøringen føres av seg selv og hun kan når som helst logge seg inn på internett og skrive ut kjøreboka.
I tillegg til bompasseringer utgjør hver kjøretur i overkant av 1000 kroner i kjøregodtgjørelse. For Ingeborgs del innebærer dette nærmere 72.000 kroner i året med dagens takster. Men nå går føring av både bompasseringer og antall kjørte kilometer av seg selv.
- Nå er jeg trygg på at informasjonen jeg gir fra meg er ryddig og korrekt.
Myndighetene krever at du lagrer data i inntil fem år. Med manuelt førte kjørebøker er ikke dette alltid like lett å etterfølge.
Måtte krangle med skattemyndighetene
I fjor opplevde hun det mange ser på som et mareritt - bokettersyn.
- Jeg hadde heldigvis alt på stell, men måtte krangle med skattemyndighetene om hvor mitt faste arbeidssted var. Det var helt forferdelig. Du føler deg mistenkeliggjort og mistrodd. I tillegg er det slik at det du selv som må bevise at alle opplysningene du har oppgitt stemmer, forteller Ingeborg.
I tillegg til å føle seg mistenkeliggjort opplevde TV-profilen hele prosessen som stressende og tidkrevende.
- Du går rundt og bekymrer deg hele tiden, og jeg var livredd for at jeg skulle ha gjort noe galt - som igjen kunne få konsekvenser for meg og familien min, forteller hun.
- Systemet mitt har kanskje ikke vært det ryddigste, det er permer og mapper. Nå lagres alt automatisk i skyen, og jeg trenger ikke bekymre meg.
- Kort sagt er det ryddig, enkelt og tar ikke noe tid, avslutter Ingeborg.